Moderne, trendy type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Buitenkeuken , Moestuinbakken, RVS zwembad, XL plantenbakken, zitkussens voor in- outdoor gebruik, houtgestookte buitenbad , XL betontegels, trendy outdoor decoratie voor kids,  trespa , design buitenmeubilair , kleurrijk buitenmeubilair , buitenmeubilair met een humoristische knipoog , verlichting , vuurschaal , kiezel , zeilsculpturen , watertafels/fonteinen , siergrassen, kruiden , multifunctionele cakevorm, xl koffiepot annex gieter, regenton,...

Trends en het moderne, trendy type:

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het trendy, moderne type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

 

Wereldtuinen en het moderne, trendy type:

'Millenium Park' in Chicago, USA

Dit publieke park in de Amerikaanse stad Chicago is aangelegd op een voormalig rangeerterrein. Het maakt deel uit van het stadspark 'Grant Park' dat zich situeert tussen het zakencentrum en het Michiganmeer.

De naam 'Millenium Park' vewijst naar de intentie die men had om het park voor de viering van de millenniumwisseling klaar te hebben. De planning voor het project begon in 1997 maar door onder andere geldgebrek en vertragingen tijdens de bouw  werd het park pas in 2004 geopend.

'Millennium Park' doet met zijn enorm openluchttheater / podium dienst als een stedelijke ontmoetingsplaats. Dit oplenluchttheater, genaamd het 'Pritzker Pavilion', is ontworpen door de bekende architect Frank Gehry.  Het 'Priktzker Pavilion' omvat zowel zitplaatsen als een groot grasveld.

Ook de ingenieuse voetgangersbrug aan de oostzijde van het park die 'MIllenium Park' verbindt met andere delen van 'Grant Park', is van de hand van Frank Gehry.

Andere bezienswaardigheden zijn 'Cloud Gate', een groot spiegelend kunstwerk in de vorm van een boon van Anish Kapoor, de 'Crown Fontain', een grote fontein annex kunstwerk waar in de zomer vele mensen verkoeling komen zoeken, de 'Lurie Garden', een vrij toegankelijke tuin met honderenden plantensoorten en tal van andere attracties.

Millenium Park wordt dikwijls gezien als de grootste daktuin ter wereld omdat het over een parkeergarage en een uitgestrekt spoorwegterrein is gebouwd.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'The Garden of Cosmic Speculation' in Dumfries, Schotland

'The Garden of Cosmic Speculation' is een sculpturale tuin van wel 12 hectare groot. Deze unieke tuin werd ontworpen door de Amerikaanse landschapsarchitect, designer en architectuurtheoreticus Charles Jencks. De tuin bevindt zich rondom de woning van Jencks genaamd 'The Portrack House'.

Zoals in vele van zijn werken is ook deze tuin geïnspireerd op moderne kosmologie. De tuin is meerbepaald gebaseerd op wetenschappen en wiskunde. Zowel de sculpturen als de vormgeving van het landschap vertrekken vanuit  thema's zoals zwarte gaten, fractalen, chaos theorie, golven en genetica.

De tuin is privé eigendom maar wordt meestal een maal per jaar een dag opengesteld voor het grote publiek. De opbrengst gaat dan naar een goed doel.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'High Line Park' in New York City, USA

Het 'High Line Park' of ook wel genaamd de 'High Line'  is een uniek lineair stadspark gelegen in de wijk Chelsea. Deze wijk situeert zich in het stadsdeel Manhattan te New York City.

Uniek aan de 'High Line' is dat het park zich boven de grond bevindt op het traject van een voormalige verhoogde spoorweglijn de 'West Side Line'.

De spoorweglijn, eigendom van de New York Central Railroad, was sinds de jaren 80 buiten gebruik. Met de 'Promenade Plantée' in Parijs (1993) in het achterhoofd  ontstond na enkele jaren de idee om van de verlaten spoorweg een park te maken. 

In 2004 kwam er eindelijk geld ter beschikking om deze droom waar te maken. Een gedeelte van het geld was afkomstig van het stadsbestuur van New York, het andere gedeelte betrof particulier geld. 

Het was de Nederlandse ontwerper Piet Oudolf die de eer kreeg het park te mogen ontwerpen.

De eerste fase van de constructie begon in 2006 en werd in juni 2009  afgerond. Een bijkomend deel werd In juni 2011 ingehuldigd.

De laatste en derde fase van het project werd officieël geopend in september 2014. Op deze manier beschikt het langerekte park de 'High Line' vandaag de dag over een 2,33 kilometer lange 'groene long' in het hartje van de stad.

Sinds september 2014 krijgt het park jaarlijks zo'n 5 miljoen bezoekers.

Het park heeft een natuurlijke beplanting geïnspireerd op het landschap en de planten die groeiden op de verlaten sporen. Men heeft er prachtige zichten op de stad en de Hudson rivier. Maar het park beschikt ook over culturele attracties zoals installaties van diverse kunstenaars.

Door de oude spoorweg te recycleren in een park herleefde de buurt. Andere steden volgen het voorbeeld en bouwen oude spoorlijnen om tot groene parken.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Giardino dei Tarocchi' in Toscane, Italië

'Giardino dei Tarrocchi' (Tarok- of Tarot-tuin) is een beeldentuin vol met monumentale sculpturen naar het ontwerp van de Franse kunstenares en beeldhouwster Niki de Saint Phalle (1930-2002). De uitvoering deed ze samen met haar echtgenoot Jean Tinguely die eveneens beeldhouwer was.  Samen begonnen zij aan het project in 1979. Meer dan vijftien jaar later werd de tuin pas voltooid.

De organische structuur van het Park Güell in Barcelona vormde de inspiratiebrond voor hun eigen beeldenpark. De Tarok-tuin van het koppel vormt een organisch geheel met het omringende Toscaanse heuvelachtige landschap.

Zoals de naam doet vermoeden is de Tarot-tuin gebaseerd op de zogeheten  de 22 occulte kaarten van het Tarot-spel.Naar elke kaart is er een beeld gemaakt in het park. De 22 monumentale beelden (sommige zijn wel 22 meter hoog) zijn vervaardigd uit gietbeton. Om ze steviger te maken gebruikte men met de hand aangebracht vlechtijzer van verschillende diktes. De uiteindelijke uiterlijke vorm of buitenste laag bestaat uit spuitbeton dat op zijn beurt door plaatselijke kunstenaars afgewerkt werd met veelkleurig keramiek, mozaïek en kostbaar glas. De enorme sculpturen, die veel weg hebben van de beroemde 'Nana's' van Niki de Saint Phalle, zijn gedeeltelijk voor bezoekers toegankelijk. Het park is omwalt door een muur van tufsteen. De ingang in de vorm van een boog is dan weer gemaakt naar een ontwerp van de architect Mario Botta.

Met de verwezenlijking van haar fantasietuin werd voor beeldhouwster Niki De Saint Phalle een droom werkelijkheid. Het park is tijdens de zomermaanden toegangkelijk voor het publiek.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Lurie Garden' in Chicago, USA

Deze tuin situeert zich in het zuidelijke deel van het Millenium park te Chicago.

De tuin heeft een oppervlakte van circa 1 hectare en werd ontworpen door Kathryn Gustafson, Piet Oudolf en Robert Israel  

Op 6 juli 2004 opende 'Lurie Garden' officiëel de deuren.

De tuin is opgebouwd rond een natuurlijke ogende beplanting bestaande uit een combinatie van vaste planten, struiken, bomen en bolgewassen.

De tuin is genoemd naar Ann Lurie die 10 miljoen dollar schonk voor de realisatie ervan.

Men kan in de tuin deelnemen aan geleide bezoeken, lezingen, interactieve demonstraties, familie festivals en picknicks.  

Belangrijk in het concept zijn de twee 'platen',  afgeschermd aan twee zijden door grote hagen, waaruit de tuin is samengesteld.

De donkere 'plaat' staat symbool voor het verleden van de stad Chicago.

Hier vinden we veel schaduwminnend plantgoed en bomen die de nodige schaduw aan deze planten bieden.

De lichte 'plaat' bevat geen bomen maar vaste planten die van de zon houden.

Deze 'plaat' stelt de toekomst van de stad voor.


(tekst en foto's bron wikipedia)

 


'Minneapolis sculpture garden' in Minneapolis, USA

De 'Minneapolis sculpture garden' in Minneapolis is een 4,5 hectare groot beeldenpark dat deel uitmaakt van het Walker Art Center. De huidige afmetingen van het park kregen vorm in 1992. Het park wordt echter sinds 1960 doorkruist door een autoweg.

Het beeldenpark heeft een indrukwekkende vaste collectie van 40 permanente beelden en installaties. Dit maakt het een van de grootste sculpturale stadstuinen ter wereld. Bovendien zijn er naast de permamente collectie tijdelijke kortdurende exposities en werken die ten gepaste tijden in het park worden geplaatst en er weer uit worden gehaald.

De sculptuur, annex fontein, 'Spoonbridge and Cherry' uit 1985-1988 van kunstenaars en echtgenoten Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen is een van de opvallendste werken in het park. Verder vindt men op het terrein de 'Cowles Conservatory' met binnenin planten en kunstwerken. Hier kan men het sculptuur 'Standing Glass Fish' uit 1986  van de bekende architect Frank Gehry bewonderen.

Tot de vaste collectie behoren nog vele andere werken van bekende kunstenaars zoals Alexander Calder, Mark di Suvero, Magdalena Abakanowicz, Barry Flanagan, Sol Lewitt, David Nash, Jacques Lipchitz, Tony Cragg, Dan Graham, Jenny Holzer, Ellsworth Kelly, Giacomo Manzù, Marino Marini, Henry Moore, Louise Nevelson, Isamu Noguchi, Richard Serra, Tony Smith, en Mario Merz.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Majorelletuin' in Marrakesh, Marroko

De Marjorelletuin of in het Frans 'Jardin Majorelle' is een botanische tuin en artistieke landschapstuin in de Marokkaanse stad Marrakesh.

De naam verwijst naar de naam van de ontwerper. De tuin werd in 1924 ontworpen door de Franse kunstenaar Jacques Majorelle.

De tuin, die zijn meesterwerk en meest bekende creatie zou worden, herbergt eveneens het atelier van de kunstenaar.

Tijdens deze koloniale periode was Marokko nog een protectoraat van Frankrijk.

Typisch voor vele decoratieve elementen en het atelier in de tuin is de unieke blauwe kleur.

Deze kobaltblauwe kleur werd later naar de kunstenaar en ontwerper van de tuin vernoemd; Majorelleblauw.

De tuin omvat planten van de vijf wereldcontinenten. Vooral planten uit de cactusfamilie en de bougainvillea zijn in het concept sterk vertegenwoordigd.

Reeds sinds 1949 zijn de tuin en het atelier van Majorelle opengesteld voor het grote publiek.

De dag van vandaag kan men tegen betaling de tuin en het museum met islamitische kunst, dat zich in het voormalig atelier bevindt, bezoeken.

Het kleine etnografische museum handelt over de cultuur van de Berbers met schilderijen van onder andere Majorelle en Noord - Afrikaanse textiel, sieraden en keramiek.

In 1980 werd de Majorelletuin eigendom van de Franse modeontwerper Yves Saint Laurent en zijn partner Pierre Bergé.

Om het behoud en het beheer van de tuin veilig te stellen richtte Bergé in 1997 een stichting op.

Toen Yves Saint Laurent in 2008 kwam te overlijden werd zijn as in de rozentuin verstrooid.

Een groot deel van de Noord - Afrikaanse textielverzameling in het museum is afkomstig uit de persoonlijke collectie van Yves Saint Laurent.

Na de dood van Saint Laurent werd het complex in 2009 en 2010 heringericht.

De Majorelletuin kan jaarlijks rekenen op heel wat bezoekers.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Gardens by the Bay' in Signapore, Signapore

Met dit 101 hectare groot toonaangevend architecturaal park wil de overheid Singapore omvormen van een "tuinstad" naar een "stad in een tuin '. Op deze manier kan men door het verbeteren van fauna en flora de levenskwaliteit van de inwoners verhogen en een modelstad van de 21ste eeuw creëren.

In januari 2006 werd een internationale ontwerpwedstrijd gehouden. Uit de meer dan 70 inzendingen hebben twee Britse bedrijven de gunning in de wacht gesleept.

In november 2007 begon men reeds met de aanleg en in oktober 2011 werd het eerste gedeelte van het park officieel geopend voor het grote publiek. Een gedeelte van het park is gratis toegankelijk, voor andere gedeeltes moet men wel inkom betalen.

Het concept gaat uit van de principes van duurzaam milieu en houdt rekening met duurzame kringlopen van energie en water.

Het park bestaat uit drie delen; Bay Central Garden, Bay East Garden en Bay South Garden.

Het meest opvallend en het grootst is de Bay South Garden met zijn futuristisch bos van metalen bomen of  'supertrees' en twee grote serres of 'biomen'. Dit gedeelte van het park wil het beste tonen op het gebied van tropische horticultuur en is wat betreft de vormgeving geïnspireerd op een orchidee, de nationale bloem van Signapore.

De 'supertrees' zijn metalen boomachtige constructies met hoogtes tussen 25 en 50 meter. Zij doen dienst als een soort van verticale tuinen met planten zoals varens, orchideeën,....Daarnaast bieden zij schaduw en bezitten zij milieuvriendelijke technologieën die de ecologische functies van een echte boom nabootsen zoals fotosynthese in de vorm van zonnecellen die energie opwekken voor de verlichting van de 'supertrees', opnemen van regenwater in de vorm van het collectioneren van het regenwater voor irrigatie en het aanvullen van de waterpartijen van het park. 

De twee 'biomen' herbergen elk een uitgebreide collectie planten van een bepaald klimaat.

Het ene 'bioom' ook wel genaamd de 'Flower Dome' representeert het koel-droge klimaat zoals het mediterrane klimaat, het semi-tropische klimaat in bepaalde delen van Australië, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Dit bioom omvat 7 verschillende 'tuinen'.

Het andere 'bioom' ook wel genaamd 'Cloud Forest' weerspiegelt het koel-vochtige klimaat. Dit bioom beschikt over een met planten begroeide constructie de 'Cloud Mountain' die als habitat functioneert voor planten afkomstig uit tropische berggebieden.

In de biomen zijn er zeer veel niveauverschillen en gebruikt men een zeer moderne architectuur. 

De kassen of 'biomen' zijn uitgerust met duurzame energie-efficiënte technieken. Voor de koeling betekent dit bijvoorbeeld een energiebesparing van 30% in vergelijking met een conventionele gekoelde kas.

Voor het minimaliseren van de zonnewarmte zijn de kassen voorzien van speciaal glas en een dak met uitklapbare zeilen die automatisch openen om schaduw te geven als de temperatuur te hoog oploopt.

In de kassen koelt met alleen de lagere delen. Dit gebeurt door middel van thermische stratificatie waarbij grondwater wordt opgepompt om buizen in de vloerplaten van het gebouw te koelen en warme lucht die stijgt wordt afgevoerd op een hoger niveau.

Om de hoeveelheid energie die men nodig heeft voor het koelproces te verminderen, ontvochtigd men de lucht in de kas met het koel droge klimaat voordat deze wordt gekoeld.

De elektriciteit die men nodig heeft voor koeling wordt opgewekt in het park zelf. De afvalwarmte vangt men op om als droogmiddel te gebruiken voor de ontvochtiging van de lucht in de kas met het koel droge klimaat. De speciale stoomturbine op het terrein wordt gevoed met tuinbouwafval uit de tuinen en andere parken in Singapore.

Verder beschikt de 'Bay South Garden' over een kindertuin met tal van attracties, thematuinen en een in de toekomst een bloemenmarkt.

Omdat het park zo populair is voor evenmenten ligt het maximum op drie per week.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Park Güell' in Barcelona, Spanje

Dit stadspark van de bekende architect Antoni Gaudi in het noordoosten van Barcelona heeft een oppervlakte van 15 ha. Men vindt er pijnbossen, lanen met palmen en een door bomen omzoomd plein.

Populair is de kleurrijke bank die een reuzenslang voorstelt en door het park kronkelt. In dit beeld zien we de inspiratie van Gaudi door het goddelijke. Deze bank (de slang) is de uitgelezen plek voor een rendez-vous (de appel) in dit prachtige park (het aards paradijs).

Vroeger zou het park twee hectare groter zijn geweest. De naam Güell verwijst naar de oorspronkelijke opdrachtgever. In 1900 gaf de rijke industrieel Eusebi Güell Gaudí de opdracht om een tuindorp of woonwijk aan te leggen op het terrein.

Gaudi trof een braakliggend stuk grond aan zonder water of beplanting. Het tuindorp zou geen succes worden, er was geen interesse voor dit megalomaan project. Van de twee huizen die uiteindelijk verkocht werden was er een voor Gaudi zelf.

Voor de vormgeving van het project inspireerde Gaudi zich op een door de natuur geïnspireerde architectuur. Hierbij had hij als functie een recreatiepark voor ogen en geen tuinstad zoals Güell.

Güell baseerde zich op de Engelse landschapstuinen en romantische tuinarchitectuur die hij zag tijdens zijn vele buitenlandse reizen. Vandaar de Engelse benaming 'Park' Güell.

Güell die zich bezig hield met sociale hervormingen zag het park niet als een recreatiepark voor dagjesmensen maar als een burgerwoongebied. In het project plande men daarom zestig driehoekige percelen in op een brede, steile en zonnige helling. Hier werder er dus maar twee van verkocht.

De idee van door de natuur geïnspireerde architectuur en een tuinstad of woonwijk leidde tot een organische, natuurlijke vormgeving. In het park ziet men uit gesteente groeiende pergola's, harmonieus in het landschap geïntegreerde trappen, paden en golvende, veelkleurige, mozaïekversieringen. In dit project laat Gaudí zijn sociale engagement zien.

Opvallend in het park zijn de ingang met portiersloge en portierswoning, het hek, de zuilengalerij, de dubbele trap met Salamander en de zitbank.

Momenteel vindt men in het park het Casa Museu Gaudí, een klein Gaudí-museum en in de vroegere portiersloge.

Om het park te bezoeken moet men inkom betalen. Het park staat sinds 1984 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Kröller Müller beeldenpark' in Otterlo, Nederland

Het Beeldenpark van het Kröller-Müller Museum heeft een oppervlakte van 25 hectare en is een van de meest gerenommeerde beeldenparken van Europa.

Het park is gelegen in het prachtige Nationaal Park De Hoge Veluwe te Otterlo.

Toen het park in 1961 werd geopend was het nog maar 4 hectare groot.

In 1966 breidde men het park uit naar 9 hectare en sinds 2011 beschikt het park over een landschappelijke tentoonstellingsruimte van wel 25 hectare.

Het park is een combinatie van beeldentuin, beeldenpark en beeldenbos.

Men vindt er vele kunststromingen uit de internationale beeldhouwkunst van de twintigste eeuw.

Zowel figuratieve als abstracte kunst van bekende nationale en internationale beeldhouwers is ruim vertegenwoordigd.

De naam 'Kröller-Müller' vewijst naar de kunstcollectie van Helene Kröller-Müller. 

De rijke Duitse Helene trouwde in 1888 met de Nederlandse zakenman Anton Kröller. Helene verzamelde sinds 1907 unieke kunstwerken.

Ze kocht niet alleen schilderijen en tekeningen maar ook schilder-, beeldhouw-, teken- en prentwerk.

In het 'Kröller-Müller Museum' dat in 1938 werd geopend op het voormalige landgoed van Helene, kan men  tot op de dag vandaag haar kunstverzameling bewonderen.

De beeldentuin hoort bij het museum en is een onderdeel van haar voormalige landgoed.

 

 

 

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

Klassieke, formele type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Borduretten, fonteinen, authentieke materialen, tuinbeelden, ornamenten, feesttent, rozen, tuinfiguren met planten, buxus, topiary, formele vijver, ambachtelijk gesmeden poorten, oranjerieën, ballustrades,..., zinken zuilen , zinken ornamenten

Trends en het klassieke, formele type:

 

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het klassieke, formele type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

 

Wereldtuinen en het klassieke, formele type:

'Vila d'Este' in Tivoli, Italië

De tuinen en het paleis van 'Villa d'Este' zijn één van de beste voorbeelden van de renaissance cultuur.

Het tuinontwerp was voor die tijd zeer innovatief.  De architecturale componenten in de tuin (fonteinen, sierbassins, enz.) zijn typisch voor de Italiaanse zestiende-eeuwse tuin. Naar alle waarschijnlijkheid stonden de tuinen van 'Villa d'Este' tmodel voor de ontwikkeling van vroege de Europese tuinen. 'Villa d'Este' is opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst.

De villa met haar prachtige tuinen was een inspiratiebron voor vele creatieve geesten zoals de componist Franz Liszt. Hij verbleef enige tijd als gast op de 'Villa d'Este'. De vele waterpartijen in de tuin inspireerden hem tot het componeren van onder andere Les jeux d'eaux à la Villa d'Este en Aux Cyprès de la Villa d'Este I en II.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Château de Villandry' in Villandry, Franrijk

De imposante tuinen van het kasteel zijn gebaseerd op een tuin in Franse stijl uit daterend uit de veertiende eeuw. De hoofdstructuur van de tuinen bestaat uit drie terrassen.

Het bovenste terras omvat de watertuin. Deze tuin is een compositie van watervallen omringd door haagbeukhagen. De watertuin bevindt zich in het uiterste zuiden van het domein en is een klassiek ontwerp rondom een grote waterpartij in de vorm van een spiegel naar de stijl van Lodewijk XV. Het geheel wordt omringd door een kloostergang van lindebomen.

Een terras lager hebben we de siertuin met prachtige buxussen en taxusbomen die kunstig gesnoeid zijn. De siertuin kan verder opgedeeld worden in vier liefdestuinen: de tedere liefde gesymboliseerd door harten van elkaar gescheiden door vlammetjes, de waanzinnige liefde gesymboliseerd met door passie gebroken harten, de wispelturige liefde gesymboliseerd door in de 4 waaiers in de hoeken en de tragische liefde gesymboliseerd door bladen van een dolk en zwaarden die de rivaliteit in de liefde uitdrukken.

Tot slot bevindt zich op het laagste terras de moestuin. Deze alombekende groentetuin is aangelegd in de vorm van een borduurwerk.

De tuin van Villandry heeft eveneens een labyrint uit haagbeuk. Dit labyrint heeft de bedoeling om zich spiritueel te verheffen tot men het centrale gebouwtje bereikt. Maar alsof het nog niet genoeg is herbergt het domein nog een traditionele simpelentuin uit de middeleeuwen met geurige en geneeskrachtige planten, het Bos met terrassen vol bloemen rondom een serre en een mooi 18e-eeuws paviljoen, le Pavillon de l'Audience, en uiteindelijk de zonnetuin, de meest recente, met drie groene zones, de wolkenkamer met blauwe en witte tinten, de zonnekamer, waar geel-oranje overheerst en de kinderkamer waar appelbomen staan.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Paleis het Loo' in Appeldoorn, Nederland

'Paleis het Loo' is een voormalig koninklijk paleis dat momenteel dienst doet als o.a. nationaal museum. Het geheel behoort tot de UNESCO-monumenten.

De achterkleinzoon van Willem van Oranje, kocht in 1684 het middeleeuwse kasteel Het Oude Loo om ernaast een nieuw jachtverblijf op te trekken. Het nieuwe paleis kreeg er in de loop der tijd ook een prachtige tuin bij. Door de natuurlijke wateraanvoer vanuit de heuvels is het terrein bijzonder geschikt voor een tuinaanleg met waterwerken. Vanaf 1686 tot 1975 was het paleis de zomerresidentie van de Nederlandse stadhouder en koningen.

In 1977 begon een ingrijpende restauratie van het paleis en de tuinen die zou duren tot 1984. Het doel van deze restauratie was om zowel de tuin als het paleis terug te brengen in de oorspronkelijke 17e-eeuwse toestand.

De tuinen werden in de periode van 1980 tot en met 1984 hersteld. De basis hierbij waren bewaard gebleven ontwerptekeningen, evenals opgravingen ter plaatse. In 2009 werd het uitzichtplatform met twee rustbanken aan het eind van de tuin, zoals ooit door stadhouder Willem III aangelegd, herbouwd.

De tuinen van 'Paleis Het Loo'  zijn qua stijl Hollands-classicistische met hier en daar Franse invloeden.  Zo zien we klassieke, formele patronen of vakverdelingen afgezet met Japanse hulsthagen. Het is met andere woorden een formele tuin in de genre van de 17e-eeuwse barok. Tuinen in dit soort van stijl doken op in navolging van de renaissancetuinen van André le Nôtre zoals te zien zijn bij het kasteel van Versailles. De tuinen van 'Paleis Het Loo' zijn ontworpen door de neef van Le Nôtre.

Opvallend is de symmetrie; de ene kant van de tuin is het spiegelbeeld van de andere. Dit kan je goed zien vanaf het balkon.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Château de Chenonceau' te Chenonceaux , Frankrijk

Het kasteel van Chenonceau bevindt zich in de Loirevallei en behoort daarom tot een van de kastelen van de Loire. Het kasteel ligt over het water van de aanpalende rivier de Cher en heeft prachtige tuinen.

Doorheen de geschiedenis veranderde het kasteel verschillende malen van eigenaar. Omdat velen van hen van het vrouwelijke geslacht waren staat het kasteel ook wel bekend onder de naam 'Château des dames'. Een van de voormalige eigenaars, met name Hendrik II, schonk het kasteel aan zijn maîtresse Diane de Poitiers. Na de dood werd zij echter door Catharina de' Medici, de echtgenote van Hendrik II, uit het kasteel gezet. Zowel Diane de Poitiers als Catharina de'Medici hebben in het kader van de tuinen van dit kasteel een belangrijke rol gespeeld.

Bij het kasteel horen namelijk twee tuinen. Een ervan is ontworpen voor Diane de Poitiers de andere voor Catharina de' Medici. Uniek is dat deze tuinen gedeeltelijk op terrassen zijn gebouwd die zich bevinden in de aangrenzende rivier de Cher. Beide tuinen hebben als gemeenschappelijk kenmerk een formeel ontwerp. Men vindt er waterpartijen, een wijngaard, bloemen, buxuspatronen,... Recent heeft men, op basis van een oud ontwerp, ook nog een labyrint in het park aangelegd.

Verder beschikt het kasteel over een grote moestuin en bloementuin voor eigen gebruik.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Slot Sanssouci' in Potsdam, Duitsland

'Slot Sanssouci' werd in 1745 als zomerpaleis gebouwd voor de Pruisische koning Frederik de Grote. 'Sanssouci' is het Frans voor 'zonder zorgen'. Op het terras van het kasteeltje liet de koning een grafkelder bouwen voor zichzelf en zijn geliefde hazewindhonden. Pas in 1991 werd de kist met de stoffelijke resten van Frederik de Grote in deze grafkelder opgebaard.

Het slot bevindt zich op een heuvel waarin allemaal terrassen met wijnstokken zijn gemaakt. Wijnstokken die men indertijd speciaal liet overkomen uit onder andere Frankrijk en Portugal. Een majestueuze trap leidt naar beneden en geeft uit op een imposante fontein omgeven door beelden uit de Griekse mythologie. Het gedeelte van de tuin onderaan de heuvel is geïnspireerd op de tuinen van Versailles.

Sinds 1990 is 'Sanssouci' opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Jardim Botânico de Curitiba' in Curitiba, Brazilië

Deze tuin of eerder park bevindt zich in het centrum van Curitiba, de grootste stad in het zuiden van Brazilië. Het is er een van de belangrijkste toeristische trekpleisters.

De tuin dateert van 1991 en is geïnspireerd op klassieke Franse tuinen. Onmiddellijk bij het binnenkomen worden de bezoekers ondergedompelt in de Franse stijl.

Men ziet uitgestrekte tuinen met formele haagstructuren, bloementapijten, beelden, fonteinen, watervallen en waterbassins.

Blikvanger is de gigantische serre in art nouveau stijl met een moderne metalen structuur die doet denken aan het 'Crystal Palace' uit Londen.

De beplanting met tropische en inheemse soorten trekt veel onderzoekers aan vanuit heel de wereld.

In een ander gedeelte van het park staat het Botanische Museum, een houten gebouw met een brug naar de hoofdinkom.

Voor de constructie ligt een vijver met schildpadden, watervogels, karpers en andere vissen. Het Botanische Museum herbergt het vierde grootste herbarium van het land.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Tuinen van het kasteel van Versailles' in Versailles, Franrkijk

De Franse tuin van het kasteel van Versailles, ontworpen en aangelegd door tuinarchitect André Le Nôtre en graaf Caraman, is de grootste Franse tuin ter wereld. Opdrachtgever was Lodewijk XIV, bijgenaamd de Zonnekoning.

Omdat deze verzot was op waterpartijen liet hij een enorme hoeveelheid vergulde fonteinen en bassins bouwen. Het is onder andere dit groot aantal fonteinen (maar liefst 2400 waarvan zo'n 600 antieke), die nog vrijwel werken als in de tijd van de Zonnekoning, die de tuinen zo beroemd hebben gemaakt.

Naast fonteinen omvat de tuin veel vijvers (55 in totaal), honderden beelden, zuilengalerijen, paviljoenen, bloemperken, lusthofjes, lanen, een oranjerie, een grot en een kanaal.

Men kan zich inbeelden dat het waterverbruik enorm was. Om alles van water te voorzien werden aquaducten en speciale kanalen aangelegd vanaf de naburige rivier de Seine.

De waterdruk om alle fonteinen gelijktijdig te laten spuiten was onvoldoende. Om dit euvel op te lossen floten de fonteinmeesters naar elkaar om de komst van de Koning tijdig aan te kondigen. De fonteinen traden met andere worden enkel in werking met de koning in de buurt.

De prachtige oranjerie herbergt 1080 sinaasappelbomen waarvan sommige al meer dan 200 jaar in kuipen bewaard worden.

Naast sinaasappel bomen vindt men er 200.000 historische bomen en150 verschillende soorten appelbomen.

Elk jaar worden er 210.000 bloemen in de tuin geplant. Hier mogen tulpen zeker niet ontbreken. Le Nôtre bestelde jaarlijk meer dan vier miljoen tulpenbollen in Holland.

De tuinmuur heeft een lengte van maar liefst 40 km. Het aantal meubels bedraagt 5000, het aantal sculpturen 2100 waarvan 372 uit marmer en brons.

Om een van de vijvers van gondels te voorzien liet Lodewijk XIV zelfs een dozijn gondels op sleden door de Alpen naar Frankrijk overbrengen. Voor de gondeliers werd een speciaal dorpje gebouwd. 

Naast de siertuin met zijn vele waterpartijen is ook de koninklijke ommuurde moestuin die de groenten en kruiden voor het kasteel moest aanleveren een unicum. Deze grote potagerie is tot op de dag van vandaag nog in gebruik.

De tuin van Versailles heeft een enorme omvang. Het is de grootste tuin die ooit werd aangelegd. De tuin is nu zo'n 800 ha groot waarvan 300 ha bos en woud.

Ten tijden van het 'Ancien régime' besloeg de totale oppervlakte van het park echter 6000 ha.

Zijn passie voor tuinen bleef Lodewijk XIV tot op hoge leeftijd behouden.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Dumbarton Oaks' in Washington BC, USA

Deze tuin Noord-Amerikaanse tuin met Europese invloeden werd in 1921 ontworpen door Beatrix Farrand voor Mildred Woods Bliss. Bijna dertig jaar lang werkte beide dames nauw samen om te komen tot deze prachtige tuinen.

Beatrix Farrand was een van Amerika's eerste succesvolle vrouwlijke tuinontwerpers. Toen zij in Italië tuinen bestudeerde maakte zij kennis met de principes van symmetrie en essentiële verhoudingen.

Farrand onderzocht eveneens de relatie tussen moderne ontwerpen en ontwerpen uit het verleden. Zo kwam ze in contact met de 'Arts en Crafts' beginselen. In haar ontwerpen zien we duidelijk een klassieke invloeden en het gebruik van regionale beplanting.

Op de steile hellingen van 'Dumbarton Oaks' liet Farrand in samenspraak met Bliss een aantal terrassen aanleggen. Grote aantallen kersen en forsythia voeren de boventoon.Deze elegante formele terrassen in de nabijheid van de woning gaan over in een meer recreatieve en praktische midden zone van vijvers, tennisvelden, boomgaarden, groenten bedden,... Op de grenzen van het domein eindigt de tuin in een wildenis van weiden en een stroompje.

In de tuinkamers gebruikten Farrand en Bliss een zorgvuldig uitgekozen selectie van planten, materialen en ornamenten om elke 'kamer' zijn eigen karakter en functie te geven.

De tuinen van 'Dumbarton Oaks' werden voor het eerst opengesteld voor het publiek in 1939.

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Koninklijke Serres van Laken' in Brussel, België

De Koninklijke Serres van Laken zijn een complex van verschillende serres. Dit complex maakt deel uit van het kasteel van Laken.

De serres werden in art nouveau stijl gebouwd door de bekende Belgische architect Alphonse Balat. Opdrachtegever was Leopold II. 

Het serrecomplex omvat een groot aantal koepelvormige gebouwen uit ijzer en glas. Deze ijzer- en glasconstructies zijn onderling op ingenieuze wijze verbonden door met glas overdekte galerijen.

Het gehele complex is ingeplant in een natuurlijk heuvelachtig parklandschap van wel 14.000 m².

De grootste serre is de ronde koepelvormige Wintertuin.

De Wintertuin werd gebouwd tussen 1874 en 1876 en was de eerste grote serre van een glazen stad die in 30 jaar tijd op het koninklijk domein te Laken verrees. 

Deze tropische plantenkas heeft een diameter van 60 m en een hoogte van 30 m en is opgebouwd uit een aantal concentrische gietijzeren spanten die halverwege hun overspanning extra ondersteund worden door een rondgaande zuilengang.

Door de gigantische afmetingen van deze kas, zeker voor die tijd, was het mogelijk om in België Congolese palmbomen te planten.

De Wintertuin was het belangrijkste gebouw van het complex der Koninklijke Serres.

Het huzarenstukje van ijzer en glas zou een grote rol spelen in de ontwikkeling van de ijzerarchitectuur.

De imposante kassen van het complex stonden symbool voor de koning zijn koloniale macht in Belgisch-Congo.

Maar niet alleen de kassen op zich ook de planten uit Congo zouden die macht illustreren.

Waarschijnlijk had het "Palm House" in de Kew Gardens te Londen Leopold II op de idee van de Wintertuin gebracht.

De realisatie kwam tot stand in nauw overleg tussen de koning en Alphonse Balat.

Tussen 1885 en 1887 werd het complex verder uitgebreid.

Balat ontwierp in die periode nog de Palmen-, de Kongo- en de Dianaserres. Het sluitstuk was de in 1893 ontworpen "ijzeren kerk" of Kapelserre.

De Wintertuin bij het paleis te Laken doet momenteel dienst als decor voor de ontvangsten van de koning.

Jaarlijks worden in de lente worden de serres gedurende 20 dagen opengesteld voor het grote publiek.

Dit was de wens van Leopold II en is een traditie die door alle vorsten die na hem regeerden werd voortgezet.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

Garden of perception

Dit essay onderzoekt hoe de perceptie verloopt van de omgeving in het algemeen of de tuin in het bijzonder. Het thema persoonlijke beleving van de omgeving staat hier centraal.

Pepijn Verheyen is reeds 10 jaar bezig met het thema 'de persoonlijke beleving en perceptie van de tuin'. Dit vertaalde zich in een essay; Garden of perception.

Garden of perception handelt over de perceptie van de tuin/omgeving door zijn waarnemer/gebruiker. Dit herbergt zowel het onderzoek naar alles wat de beleving van de tuin beïnvloed als de toepassing van elementen en aspecten die de perceptie van de tuin bepalen. De theorie van de dynamische perceptie maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.

Garden of perception resulteerde in een aantal ontwerpen en modules met een zeer specifieke beleving.

Natuur en onderwijs

Waarom is het zo belangrijk om de natuur te integreren in het onderwijs? Welke voordelen kan dit opleveren en hoe kan men een “groener beleid” implementeren?

Kinderen leven in een geïndustrialiseerde, virtuele, verstedelijkte wereld. Niet alleen thuis maar ook op school worden zij hiermee geconfronteerd. Computers  maken deel uit van de klas en de speelplaats is vaak niet meer dan een betonvlakte omgeven door gebouwen.

De mens heeft duizenden jaren in en met de natuur geleefd.  Wij hebben daarom nood aan de natuur. De natuur en de daaraan gekoppelde activiteiten zouden  enige verlichting kunnen brengen of preventief kunnen werken bij veelvoorkomende stoornissen zoals ADHD, depressie, obesitas,… Daarnaast kan men enkel datgene beminnen wat men kent en kan benoemen. De dag van vandaag zien we dat kinderen vaak meer afweten van computers en technologie dan van de natuur en de daaraan gekoppelde waarden die generaties lang werd doorgegeven. Hierdoor gaat er heel wat kostbare knowhow verloren en gaat de liefde voor de natuur mogelijks afnemen. Het onderwijs zou kunnen helpen dit te voorkomen.  Hoe integreert men de natuur in het onderwijs, hoe kleed men de school “groener” aan,…? Hoe zou een ideale speelplaats er kunnen uitzien en hoe kan je de natuur en meer specifiek bosbouw, tuinieren... verwerken in het bestaande lessenpakket? Dit zijn enkele zaken waar we een antwoord op proberen te zoeken in dit essay. 

Spirituele, harmonieuze type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

 

Producten die mogelijk bij u passen:

Borrelement, Wervelschalen en watercreaties om te herbronnen, bonsai, kiezel, rotsen, brugjes, bamboe, rotsplanten, stapstenen, Boeddha beelden, wierrook, waterval, fakkels, plantenbakken, banken, accesoires,..., vuurschalen

Trends en het spirituele, harmonieuze type:

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het spirituele, harmonieuze type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

 

 

Wereldtuinen en het spirituele, harmonieuze type:

IN PROGRESS !