Romantic simplicity met een humoristisch accent

De tuin van morgen heeft een strakke, sobere structuur maar moet natuurlijk en weelderig ogen met enkele verrassende, humoristische accenten.

De tuin van nu is er een met een strak, minimalistisch lijnenspel. De tuin van morgen is eveneens sober, strak en minimalistisch wat betreft structuur maar moet, in tegenstelling tot de tuin van vandaag, natuurlijk en weelderig ogen. De beplanting lijkt op het eerste gezicht willekeurig geplaatst maar is eigenlijk op een zeer goed doordachte manier opgebouwd met de nadruk op losse vormen en het ruimtelijke. Dit sobere karakter zal worden aangevuld met speelse, verrassende, humoristische accenten. Zoals reeds eerder gezegd zijn we 'verslaafd' aan nieuwe prikkels en zal een tuin ons alleen kunnen blijven boeien als hij geheime, verrassende elementen bevat. Men wil een tuin die steeds opnieuw blijft verrassen en verbazen. De tuin mag niet in één oogopslag te overzien zijn. Men moet het gevoel hebben steeds geconfronteerd te worden met nieuwe elementen. Verandering is cruciaal om onze aandacht vast te houden en aan onze 'prikkelverslaving' tegemoet te komen. Verder zal het belangrijk zijn dat de tuin een humoristische knipoog herbergt. In tijden van crisis, burn outs, depressies, rampen,... helpt humor ons even de zorgen van alledag te vergeten. Het is niet voor niets dat stand up comedians de dag van vandaag zo'n succes hebben.

copyright Tuinlabo 2011

Landelijke, romantische type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Traditionele bijgebouwen, accessoires in eik en leem, dierenverblijven, duiventil, moestuinkast, houten serres, Britse oranjerieën, loden decoratie, Briste poorten, rozen, borduretten, rozenboog, schommel en meubilair anno 1900  , handgesmeden oranjerieën, poorten, serres,..., moestuinmanden, gevlochten schermen,..., kruiden, houten moestuinbakken, landelijke tuinaccesoires,...

Trends en het landelijke, romantische type:

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het landelijke, romantische type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

 

 

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

Wereldtuinen en het landelijke, romantische type:

'Great Dixter' in Northiam, Engeland 

Dit huis in het noorden van Sussex dateert van 1910-1912. Het is een combinatie van het oorspronkelijke huis uit het midden van de 15de eeuw, genaamd 'Dixter', een ander huis dat werd overgebracht uit Kent en enkele nieuwe toevoegingen van de toenmalige architect Luytens.

In 1909 werd het oorspronkelijke huis Dixter verkocht aan zakenman Nathaniel Lloyd. Hij had reeds een 16de eeuwse woning in een gelijkaardige stijl te Kent.

Deze woning liet hij dus overkomen om samen te voegen met het bestaande huis op de site. Zo werd 'Dixter' omgedoopt tot 'Great Dixter'.

Het waren ook Lloyd en Luyten die van start gingen met de aanleg van prachtige romantische tuin rondom de woning.

Interessant is dat Luyten voor het ontwerp van verschillende tuinen nauw heeft samengewerkt met Gertrude Jekyll. Haar (onrechtstreekse) invloed op de plannen van de tuinen van de 'Great Dixter' is goed te zien.

De tuin genoot echter pas faam door de zoon van Nathaniel, Christopher Lloyd, een bekende groenschrijver en televisiepersoonlijkheid.

De 'Arts en Crafts' stijl voert in de tuin de bovenhand. Zowel formele als informele elementen krijgen er een plek.

Men vindt er borders, topiary van taxus à la Alice in Wonderland, een boomgaard, een wilde bloemen weide, vijvers en een moestuin.

De beplanting is weelderig maar toch enigszins gestructureerd. Het verbluffende resultaat is het werk van experimenten met kleur, vorm en bepaalde unieke plantcombinaties.

Een van de meest beroemde zaken in deze tuin is de  'Long border' die uitkijkt op de wilde boomgaardgazons met orchideeën en narcissen. De border is geen typische vaste plantenborder maar een mix van bomen, heesters, vaste planten, eenjarigen, tweejarigen en bloembollen.

Oorspronkelijk had de 'Great Dixter' een traditionele rozentuin deze moest echter plaastruimen voor een exotische tuin. De rozen waren volgens Nathaniel Llyod 'boring plants'.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

Tuinen van Claude Monet in Giverny, Frankrijk

De tuinen van de impressionistische schilder Claude Monet te Giverny zijn wereldberoemd. Monet liet zich voor vele schilderijen inspireren door zijn tuinen. Zo stond de watertuin met de vijvers met romantische waterlelies en het pittoreske Japanse bruggetje model voor tal van zijn doeken. Wanneer je door de tuinen van het roze huis van Monet rondkuierd waan je jezelf in in een van zijn schilderijen.

Deze 19 de eeuwse tuin is verdeelt in twee gedeelten: de bloementuin 'Le Clos Normand' en de lager gelegen Japanse watertuin aan de overkant van de straat. De bloementuin met stokrozen, klimplanten, rozenstruiken....in een palet van prachtige  kleuren is zeer informeel en lijkt wel een impressionistisch werk. Een aanrader voor elke bloemenliefhebber. De naturalitische watertuin werd nadien aangelegd op een lager gelegen weiland dat Monet pas later aankocht. De veelheid aan vijvers met de bekende waterlelies werd mogelijk gemaakt door een omleiding van de nabijgelegen rivier de Ru. Het was Monet zelf die deze exotische, romantische tuin ontwierp. Het groene bruggetje versierd met blauwe regen, de ontelbare waterlelies drijvend op het wateroppervlak en de oevers bezaaid met treurwilgen, bamboe, pioenen en lelies lijken zo van het doek van de meester gesprongen.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Museumtuin van het Kasteel van Gaasbeek' in Gaasbeek, België

Het Kasteel van Gaasbeek, van oorsprong een middeleeuwse waterburcht, is omringd door 49 hectare wandelpark en bos. Dit park met zijn indrukwekkende dreven werd reeds in de 17de eeuw aangelegd. Vermoedelijk staan hier zelfs de hoogste beuken van België. Sommige bomen uit het park zijn wel meer dan driehonderd jaar oud. Het kasteeldomein omvat drie grote vijvers en enkele historische gebouwen en ornamenten zoals een theehuis, een barokke kapel, een kasteelschuur, een kruitmagazijn en een neoclassicistische triomfboog met Korinthische pilasters..

Bij de hoofddreef van het domein ligt de prestigieuze Museumtuin omringd door een barokke omheiningsmuur (heringericht tot "levend museum" in 1996-1997). Deze  uitzonderlijke terrastuin van wel 1,5 ha werd in 1996-1997 heringericht tot 'levend museum' en biedt een overzicht van wat de Vlaamse hoveniers en fruittelers presteerden tussen 1860 en 1940. Dit was de periode dat zij tot de wereldtop behoorden. Het gaat meerbepaald om een indrukwekkend overzicht van traditionele en vaak uiterst zeldzame fruit- en groentesoorten, gekoppeld aan diverse ingenieuze snoeivormen, het zogenaamde leifruit. De quasi perfect onderhouden perken herbergen ('vergeten') groenten, bloemen, kruiden, bomen en heesters die rond 1900 in alle grote tuinen te vinden waren.

De museumtuin kan men ondervedelen in vier categorieën:

  1. - een siertuin met oranjerie in "Italiaanse" stijl
  2. - een moestuin
  3. - een fruittuin met bessen, klein fruit en noten. Hier bevindt zich ook de hydrangea-collectie
  4. - een boomgaard met een regionale collectie pruimenbomen en een verzameling leifruitbomen (wellicht de grootste en volledigste ter wereld!!!)

Naast dit alles omvat de Museumtuin ook een vroegbarokke, ommuurde ‘Franse’ tuin met dubbele trap en een panoramisch uitzicht op het kasteel. Momenteel is de Museumtuin in beheer van het Agentschap Natuur en Bos.



 
(tekst en foto's bron wikipedia)

'Château d'Ambleville' in Ambleville, Frankrijk

Deze tuin omvat zowel formele als meer informele elementen. De basis structuur van de tuinen van het kasteel van Ambleville dateert van de Renaissance en bestaat uit vier terassen. De tuinen werden meerbepaald in de 17de eeuw aangelegd door de Graaf van Villeroy in Italiaanse stijl.  Toen de markiezin van Villefranche het kasteel in 1928 het kasteel aankocht liet zij de oude tuinen restaureren naar het model van de toen pas heraangelegde tuinen van Villa Gamberaia in Firenze. Vandaag is de tuin van Ambleville een van de beste nog bestaande voorbeelden  van een Italiaanse Renaissance tuin in Frankrijk.

De maantuin kenmerkt zich door een vijver in de vorm van een halve maan, weidse gazons en een taxushaag met ronde bogen. Rondom de vijver staan 8 beelden van de vier seizoenen en de vier musen. De zonnetuin heeft in het voorjaar een schaakbord met pionnen van reusachtige snoeivormen in buxus en velden omzoomd met duizenden narcissen. De geheime tuin is opgedeeld in vier vierkanten waarin witte en zwarte tulpen de hoofdrol spelen. De tuin van de 'Kas' en de kruiden laat men zich verleiden door romantische trappen, oude lindebomen, boompioenen, helleborussen en zwarte tulpen. De serre zelf is een prachtige authentieke boogserre. Tot slot vinden we in het park heel wat topiary uit onder andere taxus. Zo verbeelden een aantal van deze snoeivormen uit taxus de torens van het kasteel.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Sissinghurst Castle' in Sissinghurst, Engeland

De oorsprong van dit landgoed situeert zich ergens in de middeleeuwen. De meeste gebouwen die er nu nog staan dateren echter van de 17de eeuw. Het terrein omvat een boomgaard, een hazelnotenbos en is achteraan begrensd door een vijver.

Toen Harold Nicolson en Vita Sackville-West het landgoed in 1930 aankochten lag alles er vervallen bij, ook de tuin.

Zij ontwierpen alles opnieuw. Hierbij lieten zij zich inspireren door het werk van tuinarchitecte Gertrude Jekyll en architect Edwin Luytens. Het ontwerp is een samensmelting van klassieke en romantische elementen. De structuur is eerder formeel de invulling informeel.

Concreet komt dit op neer op de volgende principes:

Hoge groenblijvende 'tuinmuren' uit in buxus en taxus waarlangs men lange 'walks' heeft die leiden naar een eindpunt zoals een bank of een sculptuur. Deze 'muren' zorgen voor een zekere beslotenheid en leveren telkens nieuwe verassende zichten op.

Het creeëren van kleinschalige intiem aandoende geometrische tuinen. Het gaat hier meerbepaald over de zogenoemde 'tuinkamers' die elk een eigen sfeer uitademen.

De tuin moest het gehele jaar door in elk seizoen aangenaam zijn. Vandaar een lentetuin van maart tot midden mei met een enorm veld van paasbloemen. Een vroegzomertuin van mei tot juli. Een laatzomertuin in juli en augustus en een herfsttuin in september en oktober.

Pas later kwam het idee om elke afgesloten tuin een overheersende kleur te geven door middel van de beplanting.

Zo opteerde men voor oranje en geel voor de 'Cottage Garden'. Wit voor de tuin aan het 'Priest's House' en donkerblauw en paars voor de borders langs de noordzijde van het voorste binnenhof. De 'White Garden' is onder tuinkenners zeer beroemd en kon nadien dan ook op heel wat navolging rekenen.
 
Bijzonder plekken in de tuin kregen een eigen toepasselijke naam zoals:

De 'White Garden' aan het 'Priest's House'.

Het 'Tower Lawn' vlak aan de toren.

De 'Rose Garden' met de rotonde in kortgeknipte hoge taxushagen.

De 'Cottage Garden' gekenmerkt door 4 lange taxusbomen aan de 'South Cottage'.

De langgerekte 'Lime Walk' (lindegang) die via de nuttery (hazelnotenbos) toegang geeft tot de besloten 'Herb Garden' (kruidentuin).

De 'Moat Walk' die leidt naar de achterliggende vijver.

De tuin werd reeds vanaf 1938  opengesteld voor het publiek.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Het Arboretum Kalmthout' in Kalmthout, België

Dit arboretum is een van de oudste en meest gevarieerde plantentuinen in Vlaanderen. De basis ligt ergens in 1850 bij de kwekerij van Charles van Geert. Zijn navolgers Antoine Kort en Robert & Jelena de Belder breidde de collectie verder uit met vooral heel wat zeldzame houtige gewassen. Van de gehele verzameling zijn de toverhazelaars (Hamamelis) het meest bekend. Om de prachtige winterbloei van deze oude exemplaren te vieren vinden jaarlijks in de maand januari en februari de Hamamelisfeesten plaats. Sinds 1986 mag de provincie Antwerpen zich trotse eigenaar noemen van het Arobertum Kammthout.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Hidcote Manor' in Hidcote Bartrim, Engeland

Deze landschapstuin rond dit 17e eeuwse landhuis werd aangelegd door de Amerikaanse majoor Lawrence Johnston.

De tuin behoort tot een van de meest bekende en meest invloedrijke 'Arts and Crafts' tuinen van Engeland. Hij bevat een unieke collectie zeldzame bomen, struiken en borders met vaste planten. 

Lawrence Johnston begon met het uitzetten van de krijtlijnen voor de tuin in 1910.

Reeds rond 1920 had Lawrence 12 mensen in dienst voor het onderhoud van de tuin.

Na de WOII spendeerde de majoor het merendeel van zijn tijd in zijn tuin in Zuid Frankrijk. In 1947 vertrouwde hij 'Hidcote' toe aan de National Trust.

Karakteristiek voor deze tuin is het creatief gebruik van buxus, taxus, haagbeuk en stenen muren.

Het geheel ziet er uit als een reeks van buitenkamers elk met eigen karakter en thema. De kamers met namen zoals de 'White Garden' en de ' Fuchsia Garden' zijn met elkaar verbonden.

In deze tuin komt men heel wat imaginaire vergezichten, vormbomen, vijvers, fonteinen en bloemenperken tegen.

Het landgoed telt naast het hoofgebouw en de talrijke tuinkamers ook nog heel wat bijgebouwen en een moestuin.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Stourhead' in Wiltshire, Engeland

Stourhead is de naam van het landhuis en de bijbehorende tuinen. Het landgoed bevindt zich nabij de bron van de rivier de Stour. Het dorpje Stourton maakt deel uit van het landgoed. 

Deze landschapstuin werd ontworpen door eigenaar en succesvolle bankier Henry Hoare II.

Toen Henry Hoare II in 1742 het landgoed erfde richtte hij samen met architect Henry Flitcoft de tuinen ervan in.

Het betreft een van de eerste landschapstuinen van Engeland. 

Bij de aanleg hanteerde Hoare het principe dat je bij een wandeling door de tuinen nooit tweemaal hetzelfde mocht zien.

Hij deed beroep op de natuurlijke ondergrond maar versterkte en accentueerde deze.

Voor de ontwerpen zelf lieten Henry Hoare en zijn architect zich inspireren door de Italiaanse en Franse landschapschilderijen uit de 17e eeuw.

Vooral de werken van Claude Lorrain, Nicolas Poussin en Gaspar Dughet brachten hen op ideeën.

Het doel was om aan de hand van de tuinen een natuurlijk 'driedimensionaal schilderij' te maken.

Zo is bijvoorbeeld het schilderij 'Aeneas op Delos' van Claude Lorrain heel goed herkenbaar in een van de tuinen.

Naast de 17eeuwse Franse en Italiaanse schilderkunst wordt de reis van de mythische held Aeneas in de tuinen uitgebeeld.

De tuin herbergt verschillende klassieke gebouwen en tempels die symbool staan voor de rijkdom van Hoares.

In het midden van de tuin ligt een meer. Dit meer vormt het centrum van de tuin. Alle paden geven uit op het meer.

Sinds 1946 behoort het landgoed tot de National Trust en is het beschermd gebied

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

Klassieke, formele type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Borduretten, fonteinen, authentieke materialen, tuinbeelden, ornamenten, feesttent, rozen, tuinfiguren met planten, buxus, topiary, formele vijver, ambachtelijk gesmeden poorten, oranjerieën, ballustrades,..., zinken zuilen , zinken ornamenten

Trends en het klassieke, formele type:

 

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het klassieke, formele type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

 

Wereldtuinen en het klassieke, formele type:

'Vila d'Este' in Tivoli, Italië

De tuinen en het paleis van 'Villa d'Este' zijn één van de beste voorbeelden van de renaissance cultuur.

Het tuinontwerp was voor die tijd zeer innovatief.  De architecturale componenten in de tuin (fonteinen, sierbassins, enz.) zijn typisch voor de Italiaanse zestiende-eeuwse tuin. Naar alle waarschijnlijkheid stonden de tuinen van 'Villa d'Este' tmodel voor de ontwikkeling van vroege de Europese tuinen. 'Villa d'Este' is opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst.

De villa met haar prachtige tuinen was een inspiratiebron voor vele creatieve geesten zoals de componist Franz Liszt. Hij verbleef enige tijd als gast op de 'Villa d'Este'. De vele waterpartijen in de tuin inspireerden hem tot het componeren van onder andere Les jeux d'eaux à la Villa d'Este en Aux Cyprès de la Villa d'Este I en II.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Château de Villandry' in Villandry, Franrijk

De imposante tuinen van het kasteel zijn gebaseerd op een tuin in Franse stijl uit daterend uit de veertiende eeuw. De hoofdstructuur van de tuinen bestaat uit drie terrassen.

Het bovenste terras omvat de watertuin. Deze tuin is een compositie van watervallen omringd door haagbeukhagen. De watertuin bevindt zich in het uiterste zuiden van het domein en is een klassiek ontwerp rondom een grote waterpartij in de vorm van een spiegel naar de stijl van Lodewijk XV. Het geheel wordt omringd door een kloostergang van lindebomen.

Een terras lager hebben we de siertuin met prachtige buxussen en taxusbomen die kunstig gesnoeid zijn. De siertuin kan verder opgedeeld worden in vier liefdestuinen: de tedere liefde gesymboliseerd door harten van elkaar gescheiden door vlammetjes, de waanzinnige liefde gesymboliseerd met door passie gebroken harten, de wispelturige liefde gesymboliseerd door in de 4 waaiers in de hoeken en de tragische liefde gesymboliseerd door bladen van een dolk en zwaarden die de rivaliteit in de liefde uitdrukken.

Tot slot bevindt zich op het laagste terras de moestuin. Deze alombekende groentetuin is aangelegd in de vorm van een borduurwerk.

De tuin van Villandry heeft eveneens een labyrint uit haagbeuk. Dit labyrint heeft de bedoeling om zich spiritueel te verheffen tot men het centrale gebouwtje bereikt. Maar alsof het nog niet genoeg is herbergt het domein nog een traditionele simpelentuin uit de middeleeuwen met geurige en geneeskrachtige planten, het Bos met terrassen vol bloemen rondom een serre en een mooi 18e-eeuws paviljoen, le Pavillon de l'Audience, en uiteindelijk de zonnetuin, de meest recente, met drie groene zones, de wolkenkamer met blauwe en witte tinten, de zonnekamer, waar geel-oranje overheerst en de kinderkamer waar appelbomen staan.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Paleis het Loo' in Appeldoorn, Nederland

'Paleis het Loo' is een voormalig koninklijk paleis dat momenteel dienst doet als o.a. nationaal museum. Het geheel behoort tot de UNESCO-monumenten.

De achterkleinzoon van Willem van Oranje, kocht in 1684 het middeleeuwse kasteel Het Oude Loo om ernaast een nieuw jachtverblijf op te trekken. Het nieuwe paleis kreeg er in de loop der tijd ook een prachtige tuin bij. Door de natuurlijke wateraanvoer vanuit de heuvels is het terrein bijzonder geschikt voor een tuinaanleg met waterwerken. Vanaf 1686 tot 1975 was het paleis de zomerresidentie van de Nederlandse stadhouder en koningen.

In 1977 begon een ingrijpende restauratie van het paleis en de tuinen die zou duren tot 1984. Het doel van deze restauratie was om zowel de tuin als het paleis terug te brengen in de oorspronkelijke 17e-eeuwse toestand.

De tuinen werden in de periode van 1980 tot en met 1984 hersteld. De basis hierbij waren bewaard gebleven ontwerptekeningen, evenals opgravingen ter plaatse. In 2009 werd het uitzichtplatform met twee rustbanken aan het eind van de tuin, zoals ooit door stadhouder Willem III aangelegd, herbouwd.

De tuinen van 'Paleis Het Loo'  zijn qua stijl Hollands-classicistische met hier en daar Franse invloeden.  Zo zien we klassieke, formele patronen of vakverdelingen afgezet met Japanse hulsthagen. Het is met andere woorden een formele tuin in de genre van de 17e-eeuwse barok. Tuinen in dit soort van stijl doken op in navolging van de renaissancetuinen van André le Nôtre zoals te zien zijn bij het kasteel van Versailles. De tuinen van 'Paleis Het Loo' zijn ontworpen door de neef van Le Nôtre.

Opvallend is de symmetrie; de ene kant van de tuin is het spiegelbeeld van de andere. Dit kan je goed zien vanaf het balkon.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Château de Chenonceau' te Chenonceaux , Frankrijk

Het kasteel van Chenonceau bevindt zich in de Loirevallei en behoort daarom tot een van de kastelen van de Loire. Het kasteel ligt over het water van de aanpalende rivier de Cher en heeft prachtige tuinen.

Doorheen de geschiedenis veranderde het kasteel verschillende malen van eigenaar. Omdat velen van hen van het vrouwelijke geslacht waren staat het kasteel ook wel bekend onder de naam 'Château des dames'. Een van de voormalige eigenaars, met name Hendrik II, schonk het kasteel aan zijn maîtresse Diane de Poitiers. Na de dood werd zij echter door Catharina de' Medici, de echtgenote van Hendrik II, uit het kasteel gezet. Zowel Diane de Poitiers als Catharina de'Medici hebben in het kader van de tuinen van dit kasteel een belangrijke rol gespeeld.

Bij het kasteel horen namelijk twee tuinen. Een ervan is ontworpen voor Diane de Poitiers de andere voor Catharina de' Medici. Uniek is dat deze tuinen gedeeltelijk op terrassen zijn gebouwd die zich bevinden in de aangrenzende rivier de Cher. Beide tuinen hebben als gemeenschappelijk kenmerk een formeel ontwerp. Men vindt er waterpartijen, een wijngaard, bloemen, buxuspatronen,... Recent heeft men, op basis van een oud ontwerp, ook nog een labyrint in het park aangelegd.

Verder beschikt het kasteel over een grote moestuin en bloementuin voor eigen gebruik.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Slot Sanssouci' in Potsdam, Duitsland

'Slot Sanssouci' werd in 1745 als zomerpaleis gebouwd voor de Pruisische koning Frederik de Grote. 'Sanssouci' is het Frans voor 'zonder zorgen'. Op het terras van het kasteeltje liet de koning een grafkelder bouwen voor zichzelf en zijn geliefde hazewindhonden. Pas in 1991 werd de kist met de stoffelijke resten van Frederik de Grote in deze grafkelder opgebaard.

Het slot bevindt zich op een heuvel waarin allemaal terrassen met wijnstokken zijn gemaakt. Wijnstokken die men indertijd speciaal liet overkomen uit onder andere Frankrijk en Portugal. Een majestueuze trap leidt naar beneden en geeft uit op een imposante fontein omgeven door beelden uit de Griekse mythologie. Het gedeelte van de tuin onderaan de heuvel is geïnspireerd op de tuinen van Versailles.

Sinds 1990 is 'Sanssouci' opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Jardim Botânico de Curitiba' in Curitiba, Brazilië

Deze tuin of eerder park bevindt zich in het centrum van Curitiba, de grootste stad in het zuiden van Brazilië. Het is er een van de belangrijkste toeristische trekpleisters.

De tuin dateert van 1991 en is geïnspireerd op klassieke Franse tuinen. Onmiddellijk bij het binnenkomen worden de bezoekers ondergedompelt in de Franse stijl.

Men ziet uitgestrekte tuinen met formele haagstructuren, bloementapijten, beelden, fonteinen, watervallen en waterbassins.

Blikvanger is de gigantische serre in art nouveau stijl met een moderne metalen structuur die doet denken aan het 'Crystal Palace' uit Londen.

De beplanting met tropische en inheemse soorten trekt veel onderzoekers aan vanuit heel de wereld.

In een ander gedeelte van het park staat het Botanische Museum, een houten gebouw met een brug naar de hoofdinkom.

Voor de constructie ligt een vijver met schildpadden, watervogels, karpers en andere vissen. Het Botanische Museum herbergt het vierde grootste herbarium van het land.

 

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Tuinen van het kasteel van Versailles' in Versailles, Franrkijk

De Franse tuin van het kasteel van Versailles, ontworpen en aangelegd door tuinarchitect André Le Nôtre en graaf Caraman, is de grootste Franse tuin ter wereld. Opdrachtgever was Lodewijk XIV, bijgenaamd de Zonnekoning.

Omdat deze verzot was op waterpartijen liet hij een enorme hoeveelheid vergulde fonteinen en bassins bouwen. Het is onder andere dit groot aantal fonteinen (maar liefst 2400 waarvan zo'n 600 antieke), die nog vrijwel werken als in de tijd van de Zonnekoning, die de tuinen zo beroemd hebben gemaakt.

Naast fonteinen omvat de tuin veel vijvers (55 in totaal), honderden beelden, zuilengalerijen, paviljoenen, bloemperken, lusthofjes, lanen, een oranjerie, een grot en een kanaal.

Men kan zich inbeelden dat het waterverbruik enorm was. Om alles van water te voorzien werden aquaducten en speciale kanalen aangelegd vanaf de naburige rivier de Seine.

De waterdruk om alle fonteinen gelijktijdig te laten spuiten was onvoldoende. Om dit euvel op te lossen floten de fonteinmeesters naar elkaar om de komst van de Koning tijdig aan te kondigen. De fonteinen traden met andere worden enkel in werking met de koning in de buurt.

De prachtige oranjerie herbergt 1080 sinaasappelbomen waarvan sommige al meer dan 200 jaar in kuipen bewaard worden.

Naast sinaasappel bomen vindt men er 200.000 historische bomen en150 verschillende soorten appelbomen.

Elk jaar worden er 210.000 bloemen in de tuin geplant. Hier mogen tulpen zeker niet ontbreken. Le Nôtre bestelde jaarlijk meer dan vier miljoen tulpenbollen in Holland.

De tuinmuur heeft een lengte van maar liefst 40 km. Het aantal meubels bedraagt 5000, het aantal sculpturen 2100 waarvan 372 uit marmer en brons.

Om een van de vijvers van gondels te voorzien liet Lodewijk XIV zelfs een dozijn gondels op sleden door de Alpen naar Frankrijk overbrengen. Voor de gondeliers werd een speciaal dorpje gebouwd. 

Naast de siertuin met zijn vele waterpartijen is ook de koninklijke ommuurde moestuin die de groenten en kruiden voor het kasteel moest aanleveren een unicum. Deze grote potagerie is tot op de dag van vandaag nog in gebruik.

De tuin van Versailles heeft een enorme omvang. Het is de grootste tuin die ooit werd aangelegd. De tuin is nu zo'n 800 ha groot waarvan 300 ha bos en woud.

Ten tijden van het 'Ancien régime' besloeg de totale oppervlakte van het park echter 6000 ha.

Zijn passie voor tuinen bleef Lodewijk XIV tot op hoge leeftijd behouden.

(tekst en foto's bron wikipedia)

'Dumbarton Oaks' in Washington BC, USA

Deze tuin Noord-Amerikaanse tuin met Europese invloeden werd in 1921 ontworpen door Beatrix Farrand voor Mildred Woods Bliss. Bijna dertig jaar lang werkte beide dames nauw samen om te komen tot deze prachtige tuinen.

Beatrix Farrand was een van Amerika's eerste succesvolle vrouwlijke tuinontwerpers. Toen zij in Italië tuinen bestudeerde maakte zij kennis met de principes van symmetrie en essentiële verhoudingen.

Farrand onderzocht eveneens de relatie tussen moderne ontwerpen en ontwerpen uit het verleden. Zo kwam ze in contact met de 'Arts en Crafts' beginselen. In haar ontwerpen zien we duidelijk een klassieke invloeden en het gebruik van regionale beplanting.

Op de steile hellingen van 'Dumbarton Oaks' liet Farrand in samenspraak met Bliss een aantal terrassen aanleggen. Grote aantallen kersen en forsythia voeren de boventoon.Deze elegante formele terrassen in de nabijheid van de woning gaan over in een meer recreatieve en praktische midden zone van vijvers, tennisvelden, boomgaarden, groenten bedden,... Op de grenzen van het domein eindigt de tuin in een wildenis van weiden en een stroompje.

In de tuinkamers gebruikten Farrand en Bliss een zorgvuldig uitgekozen selectie van planten, materialen en ornamenten om elke 'kamer' zijn eigen karakter en functie te geven.

De tuinen van 'Dumbarton Oaks' werden voor het eerst opengesteld voor het publiek in 1939.

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

'Koninklijke Serres van Laken' in Brussel, België

De Koninklijke Serres van Laken zijn een complex van verschillende serres. Dit complex maakt deel uit van het kasteel van Laken.

De serres werden in art nouveau stijl gebouwd door de bekende Belgische architect Alphonse Balat. Opdrachtegever was Leopold II. 

Het serrecomplex omvat een groot aantal koepelvormige gebouwen uit ijzer en glas. Deze ijzer- en glasconstructies zijn onderling op ingenieuze wijze verbonden door met glas overdekte galerijen.

Het gehele complex is ingeplant in een natuurlijk heuvelachtig parklandschap van wel 14.000 m².

De grootste serre is de ronde koepelvormige Wintertuin.

De Wintertuin werd gebouwd tussen 1874 en 1876 en was de eerste grote serre van een glazen stad die in 30 jaar tijd op het koninklijk domein te Laken verrees. 

Deze tropische plantenkas heeft een diameter van 60 m en een hoogte van 30 m en is opgebouwd uit een aantal concentrische gietijzeren spanten die halverwege hun overspanning extra ondersteund worden door een rondgaande zuilengang.

Door de gigantische afmetingen van deze kas, zeker voor die tijd, was het mogelijk om in België Congolese palmbomen te planten.

De Wintertuin was het belangrijkste gebouw van het complex der Koninklijke Serres.

Het huzarenstukje van ijzer en glas zou een grote rol spelen in de ontwikkeling van de ijzerarchitectuur.

De imposante kassen van het complex stonden symbool voor de koning zijn koloniale macht in Belgisch-Congo.

Maar niet alleen de kassen op zich ook de planten uit Congo zouden die macht illustreren.

Waarschijnlijk had het "Palm House" in de Kew Gardens te Londen Leopold II op de idee van de Wintertuin gebracht.

De realisatie kwam tot stand in nauw overleg tussen de koning en Alphonse Balat.

Tussen 1885 en 1887 werd het complex verder uitgebreid.

Balat ontwierp in die periode nog de Palmen-, de Kongo- en de Dianaserres. Het sluitstuk was de in 1893 ontworpen "ijzeren kerk" of Kapelserre.

De Wintertuin bij het paleis te Laken doet momenteel dienst als decor voor de ontvangsten van de koning.

Jaarlijks worden in de lente worden de serres gedurende 20 dagen opengesteld voor het grote publiek.

Dit was de wens van Leopold II en is een traditie die door alle vorsten die na hem regeerden werd voortgezet.

 

(tekst en foto's bron wikipedia)

 

Functionele, praktische type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Tuinfiguren met planten, automatische grasmaaier, kunstgras, barbecue, onkruidtrekker, kant en klaar haag, schanskorven, tuinverlichting, opzetzwembad, prefabvijver, moestuintafel, vierkante meter bak, spinnenvanger, siergrassen,plantenbakken eternit , outdoor stereo , plantenbakken, gieters,... kunststof

Trends en het functionele, praktische type:

 

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het landelijke, romantische type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

 

Wereldtuinen en het functionele, praktische type:

IN PROGRESS !

Natuurlijke, ecologische type

Voor een uitgebreide omschrijving van de karaktereigenschappen en de bijhorende tuin kan u best even contact met ons opnemen.

Producten die mogelijk bij u passen:

Windmolen , bijenhotel, nestkastje, vogelhuisje op zonne energie, groendak, kippenhok, hazelaarscherm, takkenwal, ecologische afsluiting , ecologische tuinproducten, wilde planten, kruiden en vergeten groenten, regen- en afvalwaterzuivering, info ecologisch tuinieren en voeding, info schapenhouden, info over compost en composteren, kleurige tuinstoeltjes, speeltenten voor kids, buitenmeubilair kids, kweekbakken, regenton , schaapskraal, diervriendelijke insectenvanger, biologische waterpartijen, zwemvijvers,...

Trends en het natuurlijke, ecologische type:

 

Links geven we weer in welke mate de actuele en toekomstige tuintrends van toepassing zijn op het natuurlijke, ecologische type. Voor meer info over deze trends klikt u op trends

 

01 'Verandering, variatie, steeds op zoek naar iets nieuws!'

02 'Alle zintuigen prikkelen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven'

03 'Romantic simplicity met een speels, humoristisch accent'

04 'Een minimum aan onderhoud een maximum aan rust'

05 'Multifunctionele elementen en ruimtelijkheid'

06 'Onthaasten, een vakantiegevoel oproepen, de drang naar avontuur'

07 'Kruiden, wilde planten, vergeten groenten'

08 'Tuinpsychologie: de invloed van onze omgeving op de geest'

09 'Back to nature: het ambachtelijke en handgemaakte vieren hoogdagen!'

10 'Allemaal beestjes: ecologie en biodiversiteit in the picture!'

11 'Werk en tuin: een tuinkantoor of kantoortuin'

12 'Innovatieve, milieubewuste materialen'

 

Wereldtuinen en het natuurlijke, ecologische type:

IN PROGRESS !